Madaba - Reisverslag uit Mādabā, Jordanië van YO Jong - WaarBenJij.nu Madaba - Reisverslag uit Mādabā, Jordanië van YO Jong - WaarBenJij.nu

Madaba

Door: Oeds

Blijf op de hoogte en volg YO

11 September 2014 | Jordanië, Mādabā

Vandaag zullen we na het ontbijt uitchecken en een korte reis van Amman naar Madaba maken. We stappen in een taxi en worden naar het busstation Tabarboer (noordelijk Amman) gereden. Hier uitzoeken hoe we de bus naar Madaba kunnen nemen. We worden door diverse mensen aangesproken voor een taxi, maar na onze vraag waar de bushalte naar Madaba is weet een enkeling de juiste aan te wijzen. Kort daarop arriveert de bus (geen vermelding van busnummer of tekst) en stappen we in en vertrekken vrijwel direct. Na enkele honderden meters rijden en diverse stops wordt de bus geparkeerd en komt de chauffeur geld innen: JD 1,80 is het totale bedrag. We vertrekken nadat al het geld van de zittende passagiers wordt geïnd. We stoppen op elk gewenst moment om passagiers in en uit te laten. Ook komen we dichtbij ons hotel langs en hadden we de taxirit kunnen besparen. Na 1 ½ uur komen we bij het busstation in Madaba aan en nemen we een taxi naar het hotel. Alles gaat voorspoedig en in het hotel droppen we onze bagage om daarna met een taxi berg Nebo en St. George kerk (centrum Madaba) te bezoeken. Ongeveer 9 km vanaf Madaba ligt de berg en zien we een uitgestrekt heuvellandschap met in de verte Amman en de Dode zee. Wanneer het zeer helder weer is bestaat de mogelijkheid om de gouden koepel van Jeruzalem te zien, maar dat is nu niet het geval. We nemen diverse foto’s om voor de blog vast te leggen en reizen terug naar Madaba voor de Grieks-Orthodoxe kerk.
Madaba staat bekend om zijn mozaïeksteentjes en dat is in de kerk terug te vinden als een mozaïekkaart op de grond. Hier wordt Jeruzalem, Bethlehem, Nijl delta, Jericho, Dode Zee,Sinaï, Karak en Hebron in afgebeeld. Vervolgens lopen we door het centrum van het dorp terug naar het hotel.
Een afspraak over het vervoer voor morgen gemaakt, hopelijk gaat dat lukken. Nog even de koude plomp in en het blogverhaaltje schrijven. Dan maken we ons op om naar het centrum te lopen en een avondmaaltijd te gebruiken in een door de Lonely Planet aanbevolen restaurant. En we kunnen na afloop beamen dat de keus prima was. Ondertussen hebben we met Jordanezen informatie uitgewisseld en de aanleiding tot het gesprek was de waterpijp.
Nadien terug naar het hotel en navraag over de afspraak voor morgen gedaan. Het schijnt te lukken. Morgen meer.

Groeten, YO