Jerash - Reisverslag uit Amman, Jordanië van YO Jong - WaarBenJij.nu Jerash - Reisverslag uit Amman, Jordanië van YO Jong - WaarBenJij.nu

Jerash

Door: YO

Blijf op de hoogte en volg YO

10 September 2014 | Jordanië, Amman

Na een ontbijt met broodjes, croissants, yoghurt, vers fruit, koffie, thee en sappen maken we ons gereed voor een trip naar Jerash. Aanvankelijk zouden we een taxi naar het busstation nemen, maar een prima onderhandelingsdeal zorgde voor een persoonlijk vervoer naar de historische plaats Gerasa. De taxichauffeur probeert in de gesprekken nog een rit te bemachtigen, maar dat gaat niet door. Verder komen we te weten, dat Palestijnen, Syriers en andere nationaliteiten in behoorlijke aantallen Jordanië binnenkomen en zich aldaar vestigen. Om daarna door heel Jordanië te zwerven voor werk. De voornaamste argumenten van de nieuwkomers is het beu zijn van de schermutselingen en rust zoeken. Jerash (Gerasa) is één van de belangrijkste Grieks-Romeinse-Byzantijnse steden in het Midden-Oosten. De stad was één van de De kapolissteden: tienstedenbond aan het begin van de jaartelling. Het is thans een uitgebreide archeologische site. De route leidt ons vanuit Amman door de heuvels met gecultiveerde boomaanplant en wijdverspreide bebouwing en over een geasfalteerde weg door een algemeen verdort landschap.
We bereiken de historische plaats in 45 minuten en beginnen te voet de archeologische plek te betreden. Voorbij een entree van een Arabische bazar komen de Dorische, Corintische en Ionische zuilen je tegemoet. We zullen een Hippodrome, tempel van Zeus en Artemis, Forum, Theater, kerken en cathedralen bezichtigen. Bijna allemaal voor een gedeelte gerestaureerd en de verbeelding moet het plaatje compleet maken. Verder zijn er nog de resten van badhuizen en het vroegere irrigatiesysteem te zien en losse stenen in een onbeschut landschap. Na 2 ½ uur keren we terug naar de taxi, die ons vervolgens naar Amman terugbrengt. Onderweg hebben we een gesprek over de verschillen tussen Nederland en Jordanië: zorgvoorzieningen, studeren en dagelijks onderhoud. Jordanië geeft gratis zorg, scholing en lagere kosten voor onderhoud dan in Nederland. Het aanzien van koning Abdoellah II staat mede hierdoor hoog aangeschreven.
Nadat we onderweg nog even getankt hebben worden we bij het hotel afgezet en betalen we onze schuld. Daarna nemen we de relaxstand in bij het zwembad.
Als we vanavond op straat lopen om ergens te gaan eten verbazen wij ons steeds weer hoe de vrouwen gekleed gaan, geheel in het zwart, met lange jassen aan en hoofddoek in allerlei kleuren, modern gekleed met alleen een hoofddoek en een enkeling zoals Yvonne. Wij vragen ons steeds af wat zit er onder die jas?

Groetjes, Oeds en Yvonne

• 11 September 2014 - 10:23

Jeanette:

Wat waren het vroeger toch een helden om met weinig middelen zoveel grote bouwwerken neer te zetten. En dat het nog bewaard is gebleven allemaal! Onvoorstelbaar. Ik heb in Leiden de tentoonstelling over Petra gezien, dat was al indrukwekkend. Laat staan dat je zelf in zo'n land rondloopt, zoals jullie nu doen. Geniet er maar lekker van!

• 12 September 2014 - 16:37

Wim & Mary:

Hoi, wereldreizigers,

Vandaag wat KORTER:leuk om in Jordanië te zien wat je in Europa zoals Spanje,Griekenland,Frankrijk zelfs Engeland kunt zien en dan ook nog wordt verknutseld met Griekse goden zoals Artemis die in Griekenland als meisje nog een draai om haar oren kreeg van Hera, maar o.a. in Turkije een machtige rol vervulde en waarschijnlijk ook in de rest van het Midden-Oosten vermengd met verder een Arabische cultuur. Kortom: het interessantste verhaal vandaag is toch m.i. het bezoeken van soekhs, want dan ben je echt in een andere wereld. En dat luxe zwembad: jullie blijven toch mooi luxe-dieren, en echt: ik ben nog niet jaloers. Alleen Petra,tja, maar dat komt nog
    dat zit me wat dwars.

Blijf schrijven en heb plezier,

gr.

M.W.