Amman - Reisverslag uit Amman, Jordanië van YO Jong - WaarBenJij.nu Amman - Reisverslag uit Amman, Jordanië van YO Jong - WaarBenJij.nu

Amman

Door: Oeds

Blijf op de hoogte en volg YO

09 September 2014 | Jordanië, Amman

Daar zijn we weer. Vandaag Amman bekeken. Met de taxi naar de hoger gelegen Citadel en vervolgens te voet door de stad volgens een uitgestippeld route gewandeld. Allereerst de Romeinse, Griekse en Islamitische invloeden op de Citadel bestudeert. Opgravingen zoals de tempel van Hercules (overblijfselen zijn zuilen), in het archeologisch museum het handwerk uit de diverse tijdperken van voor de jaartelling, zoals (olie)kannetjes en schaaltjes van klei en later van koper, andere voorwerpen zijn poppetjes, bijltjes, speerpunten. Maar ook munten, en van na de jaartelling.gekleurde kleien voorwerpen.
Onze weg naar de oude stad hebben we vervolgd met onderweg een ontmoeting met schoolkinderen, waarbij ik opmerk dat er gemakkelijk 13 kinderen in een auto passen. Nadat we in de stad zijn gearriveerd nemen we een lekkernij met Turkse koffie. Daarna naar het amfitheater en nymphaeum,over de groente en fruitmarkt om vervolgens via de damesmarkt, goudmarkt richting de Koning Abdullah moskee te lopen. En nu we toch in de buurt van het postkantoor zijn scoren we de gebruikelijke postzegels en merken op dat we hier op onze qui vive moeten zijn, omdat het wisselgeld niet helemaal juist was.
Vanaf de moskee zijn we met een taxi naar hotel teruggekeerd en nemen we een duik in het zwembad en pakken we ons rustmoment.
Vanavond is de eerste ontmoeting met het avondeten in een restaurant en vragen vooraf bij de hotelbalie om informatie. De medewerker verwijst ons naar een restaurant niet ver vanaf het hotel en beveelt een Arabische maaltijd met de naam ‘mansaf’ aan. Dat wordt besteld, maar ook rijst met kip en groenten. Ook is het mogelijk wat zoetzuur te knabbelen en een aantal zgn pittabroodjes bij je eten tot je te nemen. Het smaakte ons prima en dat voor het bedrag van JD 12,35.
Hierna bezoeken we een mall en nadat deze is doorkruist keren we in het hotel terug. We hebben met een heerlijke avondwandeling de dag afgesloten.
Groeten,YO

• 09 September 2014 - 20:28

Quirine:

Het is daar wel heel wat zonniger dan hier in het mooie Groningen XD. Jullie vermaken je zo te zien goed!

• 09 September 2014 - 20:32

Ellen Olofsen:

De foto's zien er weer fantastisch uit, een heel bijzonder land.
    leuk weer om jullie te volgen,
    Groetjes uit Emmen
    Ellen

• 10 September 2014 - 02:24

Dick Van Der Spek:

Mooi ook dit keer weer mee te kunnen reizen.
    Dick en Lek

• 10 September 2014 - 10:45

Wim&mary:

Hi globalisten,
    Na een roerige week (verjaardag van een 85- jarige gevierd in Amsterdam en een even oude in Zaandam begraven.) voor het eerst tijd jullie blog te lezen en we lopen al aardig achter. Geen nood: we lezen van achter naar voren. Modern verhaal: na alle culturele bezienswaardigheden terug Naar de moderne tijd met hotel, zwembad en prima maaltijd. En om weer helemaal bij de tijd te komen als rijke toerist met een vriendelijk gezicht te worden belazerd in een poging tot een eerlijker verdeling van de welvaart te komen. Je ziet: we volgen jullie op de voet. Volgens lieden die het weten kom je altijd rijker terug van een reis. In Jordanië kunnen ze daar van meepraten. Veel plezier en rijkdom vandaag! En we blijven op jullie hielen. Vraag: waarom kunnen de foto's niet groter?
    Groetjes,
    M.W.

• 10 September 2014 - 12:32

Oeds:

hartelijk dank voor de reacties. Ja, het is hier zonniger en warmer dan in Nederland, maar dat is ook te verwachten. Men vindt het hier nu redelijk qua temperatuur. Verder is het hier goed toeven en niet alleen het weer, maar ook het eten, de mensen, cultuur en alles wat daaromheen bevindt. Ook het Arabische (on)geduld ondervinden we ;-), daar moet je aan wennen.
    Wat de foto's betreft: met je muis op de foto en dubbelklikken, vervolgens is het mogelijk naar rechts of links te verschuiven vanaf het midden aan de rand klikken op het verschijnen van een pijl. Wanneer deze maat nog niet groot genoeg is, dan beveel ik een flatscreen aan.
    Blijf ons volgen en zie door onze ogen wat we zoal meemaken.

Gr.Oeds

• 10 September 2014 - 12:50

Astrid:

Indrukwekkend allemaal en wat leuk om jullie weer te volgen en mee te genieten!!
    Groetjes xxx

• 11 September 2014 - 10:19

Jeanette Drost:

Ook ik lees van achter naar voor. Wat een mooie foto's krijgen we weer te zien! Wel weer een heel ander land dan Indonesië!