WadiRum - Reisverslag uit Ma‘ān, Jordanië van YO Jong - WaarBenJij.nu WadiRum - Reisverslag uit Ma‘ān, Jordanië van YO Jong - WaarBenJij.nu

WadiRum

Door: Oeds

Blijf op de hoogte en volg YO

15 September 2014 | Jordanië, Ma‘ān

Zonder ontbijt, maar wel een kop thee en koffie, staat de bus stipt 06.30 uur voor het hotel. We hadden hierop gerekend en vooraf bij een bakker een aantal broodjes gekocht, amandel stukken en elders drinken ingeslagen. Dan de bus in en binnen enkele minuten hebben we aansluiting met Nederlandse studenten en wisselen reiservaringen uit. Onderweg genieten we van de vergezichten en komen we na een twee uur durende busreis bij het bezoekerscentrum van Wadi Rum aan. De buschauffeur had onderweg naar de dessert camp gebeld dat wij eraan komen en gaf aan dat bij het centrum we opgewacht werden.
Inderdaad was een persoon bij het centrum aanwezig, die zei van het camp te zijn en we gingen direct met een 4WD de woestijn in na betaling van JD 80,- voor een rondtrip van ongeveer 5 uur. Zeer uitgestrekte vlakten, bergen, rotsformaties, kloven, stenen bogen en uiteraard zand zullen we tegenkomen. De wijze waarop de zon zijn licht op de rotsen cq bergwanden laat schijnen maken het beeld nog interessanter. Eveneens geeft de door erosie gevormde rotsen fascinerende beelden.
We zien achtereenvolgend: Nabatese tempel, Lawrence bron, zandduinen, Khazali canyon, Su’eifan, kleine boog, Burdah (grote boog), Siq Burrah, Lawrence huis. En tussendoor een karavaan van kamelen, enkele woestijnbezoekers en Bedoeïners.
Dan worden we naar Captain Dessert Camp gebracht en blijkt dat ze op ons in de morgen hebben staan wachten. M.a.w. de chauffeur hoort dus niet bij het camp en heeft een te hoge prijs voor onze trip berekend, ondanks dat deze en andere routes wel op een bord vermeld stond. Ze verontschuldigen zich op de wijze zoals het gegaan is.
We spreken voor het avondeten af dat we per taxi naar Aqaba reizen en deze wordt vastgelegd. Ook de twee Tukkers Femke en Bas sluiten zich bij ons aan en worden we uitgenodigd bij de muziek in het centrum van het camp plaats te nemen. Een blinde persoon, met de naam Achmid speelt op de Ud (soort gitaar) Jordaanse, Arabische en vanuit de regio diverse liederen. Ondertussen worden de voorbereidingen voor het avondeten getroffen en genieten we bij het kaarslicht en een schamel lampje en bij het open haardvuur van thee en koude drank onder de blote hemel. En daaropvolgend worden we voor het avondeten uitgenodigd: rauwkost en aardappelsalade, hummus, platte broodstukjes in saus, kip, lamsvlees op stokjes, diverse sausjes, pizzapunt, rijst en een soort pannenkoek gebakken op een bolvormig koekenpan, die vervolgens opgevouwen wordt geserveerd. Dit smaakte onder de geschetste ambiance ons allemaal voortreffelijk.
Maar ook dit komt tot een einde en trekken we allen naar onze tenten terug om de slaap te vatten.

• 16 September 2014 - 19:32

Corien Mons:

Hi het klinkt goed allemaal. Wel een heel ander landschap als Azië, maar dat maakt het wel interessant. Vandaag is Laura naar Gent vertrokken, wel wat wennen. Wens jullie nog veel mooie indrukken, hartelijke groet,Corien

• 16 September 2014 - 20:49

Edith:

Zoals alle berichten die naar ons toe gestuurd worden , is dit wederom een indrukwekkende reis.
    Mooie foto"s ,en geniet er nog van
    liefs Edith en Hein

• 17 September 2014 - 10:12

Jeanette:

Wat een mooie foto's maken jullie! Het moet allemaal wel heel indrukwekkend zijn. Verlangen jullie al weer naar groen gras en groene bomen? Groet van Jeanette

• 18 September 2014 - 16:53

Femke En Bas:

Hallo oeds en yvonne.

Hoe gaat het met jullie? We waren benieuwd hoe jullie reis nu verder is gegaan.
    Hoe beviel aqaba?
    wat leuk dat jullie ons benoemd hebben in jullie blog.
    Jullie hadden gelijk over petra. Erg mooi. Maar ook warm.
    Een ezel heeft mij nog aan de kan gedrukt daar. Kon hij niets aan doen eigenlijk. Maar het is goed gegaan.
    Leuk om jullie blog te lezen ☺

Groetjes de tukkers femke en bas

• 18 September 2014 - 20:40

Yvonne:

Hallo Femke en Bas,

Leuk om van jullie een reaktie te krijgen. Aqaba was erg warm. Twee dagen vonden wij iets te lang voor Aqaba, er is niet veel bijzonders te zien. Daarna zijn wij met de bus naar Amman gegaan en nu verblijven wij aan de Dode Zee. Als alles goed gaat vliegen wij zaterdag toch naar huis. Groetjes Oeds en Yvonne