Van Aqaba naar de Dode Zee - Reisverslag uit Sūwaymah, Jordanië van YO Jong - WaarBenJij.nu Van Aqaba naar de Dode Zee - Reisverslag uit Sūwaymah, Jordanië van YO Jong - WaarBenJij.nu

Van Aqaba naar de Dode Zee

Door: Oeds

Blijf op de hoogte en volg YO

18 September 2014 | Jordanië, Sūwaymah

Vroeg opgestaan en opnieuw een heerlijk ontbijt gehad. We vertrekken met de JETT bus van Aqaba naar Amman en van daaruit met de taxi naar de Dode Zee. Niet ver buiten Aqaba naderen we een controlepost en moet alle bagage uit de bus en open worden gemaakt, behalve die van ons. Toerist was het antwoord van de beambte. Dus het bagageruim weer gevuld en de bus kan vertrekken.
Het landschap is eentonig: dor en overal steengruis met dezelfde kleurstelling om je heen. Ach, daar komen we tijdens de ruim 4 uur durende rit ook wel overheen. Onderweg wordt voor een rookpauze gestopt en die wordt door vele mannen aangegrepen. Hierna gaan we vrolijk verder en passeren we het internationaal vliegveld en dat betekent dat we de hoofdstad naderen. Dan krijgen we Amman in het vizier en stoppen we bij het eerste busstation. We weten dat een tweede busstation in het noorden ook wordt aangedaan, maar dat zou inhouden dat we 2x door het noordelijk deel van de stad toeren. Daarom stappen we bij het eerste station uit en de taxichauffeurs aldaar proberen een rit te claimen. We hebben 1 taxi nodig, dus die was snel gevonden. Prijs afgesproken, inladen en naar de Dode Zee.
Hier hebben we het Holiday Inn gereserveerd en we worden als lid op de gebruikelijke wijze welkom geheten. We krijgen een ruime kamer met uitzicht op zee toegewezen en hier kleden we ons om en nemen een duik in de zoute zee. Je blijft als een dobber drijven en dat kan je het beste op je rug doen, omdat op je buik een behoorlijke inspanning vergt met de kans op zout water in je ogen. En da’s niet prettig, kan ik je vertellen. Dan volgt het moddermasseren en na 10 minuten weer afspoelen: je bent dan zo glad als een aal. Na deze ervaring nemen we het ervan en strijken we bij het zwembad, maar wel eerst afspoelen, onder het genot van een drankje neer.
Het hotel staat hier nog wel als enige aan de Dode Zee en zijn we dus van de culinaire kunsten afhankelijk. Dus nemen we hier een avondmaal in buffet vorm en dat is goed bevallen.
Dit was het voorzover.

Groetjes Oeds en Yvonne

• 19 September 2014 - 13:11

Ellen Olofsen:

Staat jullie goed hoor zo'n lekker modderkleurtje, niets meer aan doen.
    Nog heel veel plezier en groetjes,
    Ellen