Madaba-Petra - Reisverslag uit Petra, Jordanië van YO Jong - WaarBenJij.nu Madaba-Petra - Reisverslag uit Petra, Jordanië van YO Jong - WaarBenJij.nu

Madaba-Petra

Door: Oeds

Blijf op de hoogte en volg YO

12 September 2014 | Jordanië, Petra

De wekker gaat rond 6.30u af en we maken ons gereed voor het redelijke ontbijt blijkt later. De afgelopen nacht behoort ook tot de categorie redelijk. Oké, je kan niet altijd alles hebben.
Na het ontbijt gaan we naar de receptie om uit te checken en af te rekenen. Zelfs de chauffeur is al aanwezig, dus kunnen we na direct richting Petra vertrekken. Vandaag is het vrijdag en dat houdt in dat een handjevol mensen aan het werk zijn en bijna iedereen thuis van hun vrije dag geniet. En dat merk je inderdaad op straat: weinig verkeer, winkels gesloten en enkele mensen te zien.
De route gaat over de Kings Highway van Madaba via Wadi Mujib en Karak naar Petra. Het landschap varieert van uitgestrekte dorre vlakten, heuvellandschap en gedeelten waarop gewassen zichtbaar zijn, dit zijn meestal in de dalen waar af en toe water doorstroomt (Wadi Mujib), want water blijft in Jordanië schaars. Onderweg komen we tussen de zandheuvels opeens een donker type heuvel tegen en deze blijkt door een vulkaanuitbarsting gevormd te zijn. Ook worden we gecontroleerd door de zichtbaar aanwezige en bewapende politie, maar geen probleem, we kunnen door.
We bereiken Karak en bezoeken de kruisvaardersburcht. De burcht staat op de de ruïnes van een vroegere citadel uit de tijd van de Nabateeërs. Deze strategisch gelegen burcht ligt op 960m boven het zeeniveau en bevat een groot aantal kamers, een kerk en een moskee. De burcht bestaat uit twee hoofddelen: de Kruisvaarder is gebouwd van 1142-1188 en de Mamluk van 1263-1517. De burcht is van grove grote harde, donkere kalksteen opgebouwd. Het lijkt of we de enige toerist op deze burcht zijn, maar gelukkig zijn er nog drie en later nog eens twee. Na de bezichtiging reizen we door naar Petra en zien we de talrijke schaaps- en geitenkudden in de vlakke gedeelten. De schaapsherder (een Bedoeïn) kan lopend of meestal door een ezel laten vervoeren. En verder komen we onderweg enkele dromedarissen tegen.
Wanneer we na 5 uur Petra bereiken checken we in bij ons nieuwe onderkomen. Even opknappen en de plaats verkennen. Wederom wordt geconstateerd dat het toerisme het laat afweten. Bij het avondeten in een restaurant wordt door de eigenaar dit nogmaals onderstreept en dat de toeristenmaanden maart/ april en september/oktober beduidend in aantallen achter lopen. Nadat Yvonne een maaltijd van de grill heeft genomen en Oeds gallayah keren we naar ons hotel terug.

• 13 September 2014 - 09:13

Harry Wevers:

Ziet er indrukwekkend uit.Mooie foto,s.

• 13 September 2014 - 21:32

Edith. Smit:

Lieve vakantiegangers,

Zoals we van jullie gewend zijn is dit ook weer een indrukwekkende reis.

Nog heel veel plezier en groetjes van ons,

XXX Edith en hein