Petra2 - Reisverslag uit Petra, Jordanië van YO Jong - WaarBenJij.nu Petra2 - Reisverslag uit Petra, Jordanië van YO Jong - WaarBenJij.nu

Petra2

Door: Oeds

Blijf op de hoogte en volg YO

14 September 2014 | Jordanië, Petra

We hebben een 2e dag in Petra en na een ontbijt met brood van 2 dagen oud door de toaster, overige brood van dezelfde datum, geen vers fruit, wel yoghurt en koffie of thee. En dit in een eetruimte die we met nog 8 andere mensen delen. Bovendien vertrekken deze toeristen vandaag, dus hebben we en privé hotel met zwembad tot onze beschikking. Dit hotel heeft ook nog 4 sterren, maar gezien de kwaliteit zou dit niet mogen. Hierover later meer.
Met de taxi naar Petra en wederom te voet door de As-Siq om bij de Al-Khazneh (schat) aan te komen. Ondanks de vele foto’s kan Oeds het niet laten om nog enkele te schieten. Met of zonder zon geeft toch weer ander beelden en dat leggen we graag vast. We hebben voorgenomen om het steile pad naar de offerplaats te nemen (sacrifice), om daar met een weids uitzicht over Petra te bekijken. We nemen twee ezels en gaan op weg. Het is een hele klus om op deze beesten te blijven zitten, met al dat gewiebel. Onderweg moet Oeds een keer afstappen, om het zadel beter op z’n plek te houden, dan er weer op en verder bergopwaarts. Op 5 minuten lopen van de top worden we afgezet en proberen we onze schuld te voldoen, maar de man kan niet wisselen. Geen nood, beneden wordt de rekening vereffend. Wij klimmen nog een stukje en bovenaan zien we de offerplek. We krijgen wat uitleg van een lokale vrouw over de offerplaats en bedanken haar nadien door een gift. Deze vrouw en 25 andere families leven in de grotten van Petra.
Dan aanvaarden we de terugweg en komen we onze Belgische studenten uit Leuven weer tegen. We vertellen elkaar over de eerste dag in Petra en zij melden dat de plaatselijke mensen ‘s avonds de auto nemen om naar huis te rijden en een deel daar blijft. We nemen de trappen naar het ‘basecamp’ en passeren de ezeldrijvers van de heenweg. Ondertussen nemen we de mooie uitzichten in ons op en komen we bij het beginpunt van dit pad weer terug. We proberen onze schuld in te lossen,maar uiteindelijk is een kamelendrijver de reddende hand. Daarna gaan we dichterbij de facades en keren tenslotte terug bij de schat. Daar nemen we plaats op een bank met naast ons een Amerikaans echtpaar en een gids, die ook de Nederlandse taal machtig is, blijkt later. In zijn vertelling over de tombe (=schat) blijkt dat ze ooit een pilaar hebben gerestaureerd, maar verder alles laten zoals het is. Dat betekent dat toeristen niet meer binnen kunnen kijken. Bovendien zal een restauratie niet meer de authentieke waarde kunnen weergeven. Deze internationale gids is met een Nederlandse vrouw uit Garderen getrouwd en heeft een huisje in Putten. Ook heeft hij 8 jaar in Qatar gewoond en sinds vier jaar weer in Jordanië, Amman.
We bedanken de gids en keren terug naar de ingang van het park om daar een moment van rust te nemen. Niet veel later komen we ook de Belgen weer tegen en wisselen nog enkele ervaringen uit. Zo ook het studeren in België, i.d.g. rechtenstudie in Leuven. Dan vertrekken we naar het hotel en pakken we onderweg een taxi. Deze zeer vriendelijke chauffeur geeft de mogelijkheden om meer ritten te maken, zonder opdringerig te worden en dat bevalt ons, maar we hadden min of meer een afspraak met het hotel gemaakt. Voor morgen wordt het een privé busrit van het hotel in Wadi Musa naar Wadi Rum. Vertrek 06.30 uur.

• 14 September 2014 - 19:12

Ellen Olofsen:

Prachtige foto's, heel indrukwekkend. Shanthi had ook zulke mooi foto's van Petra. Ook heeft ze daar een heel leuk fotoboek gekocht. Het viel me toen op dat de rotsen een roze gloed hadden, vooral op de heenweg naar Petra.
    Ben weer benieuwd naar het vervolg van jullie reis.
    Groetjes,
    Ellen

• 14 September 2014 - 20:37

Jacqueline:

Een reis naar een heel ander land dan jullie vorige reizen, blijkt wel. Nog een paar mooi dagen toegewenst.
    Hier bij ons in Emmen alles goed, deze week wordt het hier ook tussen 20 - 25 graden!

• 15 September 2014 - 10:55

Wim:

hi kamelians,

Jullie hebt het toch weer voor elkaar hè, me weer jaloers maken en vooral je foto's! Die teksten daar kom ik wel overheen en het mishandelen van zo'n min ezeltje door een grote vent ook wel, zelfs het zwembad doet me niet zoveel, maar PETRA, ja daar hebben jullie me weer mee.Maar goed dat er binnenkort een eind aan komt en jullie weer gewoon naar huis gaan. al die opwinding!
    We waren minder trouw in de beantwoording dan gewoonlijk maar we waren een aantal dagen uit de running vanwege een verjaardag in Amsterdam en een begrafenis in Zaandam, maar goed nu bereiden wij ons voor op onze opwinding eind van de week, of liever begin volgende .In elk geval geen opwindende plaatjes meer uit sprookjesland, geeft veel te veel stress. Kijk nog maar even goed rond, drink het in en we horen en zien het later vat wel,

liefs en VEEL plezier

Mary, wim

• 15 September 2014 - 22:31

Fred:

Zo buurtjes, al weer een week onderweg. Jullie hebben al weer veel gezien en gedaan. Mooie foto`s gemaakt, waardoor we mee kunnen genieten van jullie reis. Geniet nog een klein weekje.
    Groet Fred en Gea.